JMB DALAM USAHA MENGHADAPI TEKANAN
Usah disalah tafsir tentang tajuk di atas. Mohon semua menghabiskan pembacaan sebelum meletakkan sebarang komen (jika ada). Namun bagi kami, tidak perlulah di komen dengan soalan-soalan bagaimana untuk menyelesaikan situasi ini kerana kami sedang berusaha di peringkat dalaman untuk memulihkan keadaan. Anggap ini hanya sebagai satu informasi untuk pengetahuan semua.
Tuan-tuan dan puan-puan,
Akhir-akhir ini, laman FB ini di hujani dengan posting-posting yang rata-ratanya adalah rungutan dan aduan. Kami mengucapkan ribuan terima kasih di atas rungutan dan aduan yang di berikan. Sila maklum bahawa selain dari penggunaan emel, apa sahaja yang tuan-tuan dan puan-puan kemukakan di laman FB ini tidak di pandang sepi walaupun ianya tidak mendapat respon pihak berwajib. Kami dengan penuh rasa tanggungjawab dan semampu yang boleh telah menggunakan apa jua jenis platform komunikasi yang ada untuk memastikan aduan dan rungutan tuan-tuan dan puan-puan dilaman ini sampai ke pihak ejen pengurusan untuk di ambil tindakan lanjut. Cuma di pihak ejen, ianya belum boleh diambil tindakan yang wajar atas sebab-sebab ada perkara yang teramat penting yang perlu di ambil perhatian khusus dan harus di selesaikan dengan kadar segera.
SYARIKAT A**D SEBAGAI EJEN DAN ISU KONFLIK DALAMAN
Segelintir dari tuan-tuan dan puan-puan tentu sedia maklum akan kisah konflik yang telah berlaku. Kakitangan A**D bukan sahaja telah memanipulasi kewangan JMB, malah ada beberapa perkara yang menampakkan kelemahan di dalam operasi harian mereka. Di antaranya adalah gagal memperbaharui insurans bangunan pada masa yang telah di tetapkan, gagal menuntut semula bayaran cukai tanah dari penduduk dan sebagainya. Kami telah menghantar surat tunjuk sebab kepada pihak atasan Syarikat A**D berhubung kes memanipulasi kewangan tersebut. Kami juga telah bertindak 'menahan' fi profesional mereka untuk 2 bulan berturut-turut berjumlah RM1x,xxx sehingga mereka menyelesaikan tugas yang tertangguh.
Malangnya, mereka telah menghantar notis untuk berhenti dari berkhidmat sebagai ejen pengurusan dengan alasan-alasan yang tidak munasabah sebagai respon kepada surat tunjuk sebab tersebut. Sehingga hari ini, rekod dan dokumen-dokumen berkaitan kewangan JMB masih ditawan sebagai tebusan menyebabkan sebahagian dari operasi kewangan JMB lumpuh. Kami di tuntut supaya membayar penuh caj untuk perkhidmatan selama 2 bulan berjumlah RM4x,xxx sebagai syarat untuk melepaskan dokumen-dokumen tersebut. Usaha rundingan telah menemui jalan buntu. Ibarat sudah jatuh di timpa tangga, kesabaran kami sekali lagi telah di uji. Kami mendapat khabar bahawa sebahagian dari rekod kewangan JMB yang berada dalam sistem perakaunan telah dipadam dengan tujuan sabotaj.
ALLIED GROUP PROPERTY SERVICES (KL) SDN BHD (AGPSKL) SEBAGAI PENGGANTI
Kerana telah diamanahkan untuk memikul tanggungjawab dan menyedari hakikat bahawa dengan ketiadaan ejen pengurusan bisa membawa kesulitan, kami telah menjalankan tanggungjawabnya dalam usaha mencari, menilai seterusnya melantik ejen pengurusan baru. Proses ini mengambil masa kira-kira 48 jam berturut hari dan sebahagian dari kami telah mengorbankan masa hujung minggu kami semata-mata untuk memastikan pejabat pengurusan Simfoni Heights terus beroperasi.
Pemilihan ejen sebagai pengganti ini bukanlah dianggap sebagai 'melepaskan betuk ditangga' kerana walaupun kami mempunyai masa yang sangat singkat, namun kami mampu menilai yang terbaik dari yang terbaik. Melihatkan tahap profesional dan kredibiliti yang di tonjolkan, kami yakin AGPSKL mampu menangkis dan membetulkan semula keadaan yang keruh ketika ini. Pun begitu, mereka diberi tempoh percubaan selama 6 bulan untuk membuktikan kemampuan. Sekiranya gagal, kami sudah mempunyai calon kedua yang dilihat mampu untuk berdaya saing.
KEMASUKKAN AGPSKL SEBAGAI EJEN PENGURUSAN
Sebagai ejen pengurusan yang baru di lantik, sudah tentunya banyak perkara yang perlu di teliti. Seperti mana kenyataan di atas, ada beberapa perkara yang perlu di selesaikan terlebih dulu sebelum mereka mengorak langkah untuk pergi lebih jauh. Bukan bermaksud aduan dan rungutan tuan-tuan dan puan- puan tidak di ambil peduli tetapi mereka kini dilihat sedang 'membersihkan kotoran' yang telah di tinggalkan sekaligus menyelesaikan perkara yang dianggap lebih penting.
Usia mereka di Simfoni Heights baru menjangkau 2 minggu. Pohon sedikit kesabaran tuan-tuan dan puan-puan untuk melihat hasil dari kerja mereka. Jangan terlalu emosi. Beri mereka ruang dan masa untuk mereka membuktikan hasilnya. Keajaiban takkan berlaku dalam sekelip mata. Mereka tidak wajar di persalahkan atas sebab kesilapan orang lain.
...dari residen kepada residen
JMC 2013/2014
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.