1.
Apakah itu JMB?
Badan Pengurusan Bersama atau Joint
Management Body (JMB) ialah satu jawatankuasa yang dianggotai dan ditadbir oleh
Pemilik Petak/Penduduk dalam mengurus dan menyenggara bangunan.
2. Kenapa perlunya JMB?
Penubuhan JMB adalah perlu selaras
dengan Akta 663 yang mewajibkan Pemaju untuk menubuhkannya sehingga hakmilik
strata dikeluarkan dan Badan Pengurusan ditubuhkan.
3. Siapakah Ahli-Ahli JMB dan berapakah bilangan ahli-ahlinya?
Ahli-Ahli JMB atau dikenali sebagai
Jawatankuasa Pengurusan Bersama (JMC) adalah terdiri dari Pengerusi, Setiausaha,
Bendahari dan Ahli Jawatankuasa yang mestilah tidak kurang dari 5 orang dan
tidak lebih dari 12 orang.
4. Bagaimana Ahli JMC dipilih?
Perlantikan ahli JMC diadakan pada
Mesyuarat Badan secara undian tangan. Urusan mesyuarat tersebut akan
dikendalikan oleh ejen pengurusan bangunan dengan memberi notis bertulis 14
hari kepada Pemilik Petak / Penduduk dari tarikh mesyuarat yang dijangka akan
diadakan.
5. Apakah Tanggungjawab dan kuasa JMB?
Tanggungjawab dan kuasa JMB adalah:-
(a) Mematuhi notis PBT
(b) Menyelenggara harta bersama
(c) Mendaftarkan JMB
(d) Menentukan dan mengenakan caj penyelenggaraan
(e) Memastikan Kumpulan Wang Penyelenggaraan di audit
(f) Mentadbir Kumpulan Wang Penyelenggaraan Bangunan
(g) Menguatkuasa kaedah dan peraturan dalaman (House Rule)
(h) Mengadakan mesyuarat Agung dan mesyuarat luar biasa
(i) Menginsuranskan bangunan
(j) Menyediakan daftar pembeli
6. Siapakah yang berurusan dengan JMC?
JMC berurusan terus dengan pihak
Pesuruhjaya Bangunan (COB), sebagai badan pemantau perjalanan pengurusan yang
dijalankan oleh pihak JMB. JMC juga berurusan terus dengan pihak ejen
pengurusan bangunan yang bertanggungjawab membantu JMB dalam menguruskan harta
bersama.
7. Apakah peruntukkan yang perlu dipatuhi oleh JMB?
Semua peruntukan kuasa yang diberikan
kepada pihak JMB sama ada exco atau kaunsel termaktub di dalam Akta 663 dan
keputusan mesyuarat kaunsil.
TUJUAN PENUBUHAN
- Menubuhkan jawatankuasa dan jawatankuasa kecil untuk melihat ke dalam pelbagai aspek penyelenggaraan bangunan dan operasi.
- Menilai dan memastikan ejen pengurusan berkebolehan dalam menjalankan kerja-kerja penyelenggaraan bangunan dan operasi.
- Memastikan semua kemudahan bangunan iaitu lif, genset, sistem penggera kebakaran, kolam renang dan lain-lain di selenggara dengan baik.
- Memastikan dana yang mencukupi untuk perbelanjaan tetap bangunan.
- Membangun, menyelaras dan menambah baik pelbagai proses operasi bangunan; S.O.P Pengawal Keselamatan, Audit Kewangan, proses kerja JMB dan lain-lain.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.