Monday, March 17, 2014

APAKAH BADAN PENGURUSAN BERSAMA SERTA TUJUAN PENUBUHANNYA


1.      Apakah itu JMB?

Badan Pengurusan Bersama atau Joint Management Body (JMB) ialah satu jawatankuasa yang dianggotai dan ditadbir oleh Pemilik Petak/Penduduk dalam mengurus dan menyenggara bangunan.

2.      Kenapa perlunya JMB?

Penubuhan JMB adalah perlu selaras dengan Akta 663 yang mewajibkan Pemaju untuk menubuhkannya sehingga hakmilik strata dikeluarkan dan Badan Pengurusan ditubuhkan.

3.      Siapakah Ahli-Ahli JMB dan berapakah bilangan ahli-ahlinya?

Ahli-Ahli JMB atau dikenali sebagai Jawatankuasa Pengurusan Bersama (JMC) adalah terdiri dari Pengerusi, Setiausaha, Bendahari dan Ahli Jawatankuasa yang mestilah tidak kurang dari 5 orang dan tidak lebih dari 12 orang.

4.      Bagaimana Ahli JMC dipilih?

Perlantikan ahli JMC diadakan pada Mesyuarat Badan secara undian tangan. Urusan mesyuarat tersebut akan dikendalikan oleh ejen pengurusan bangunan dengan memberi notis bertulis 14 hari kepada Pemilik Petak / Penduduk dari tarikh mesyuarat yang dijangka akan diadakan.

5.      Apakah Tanggungjawab dan kuasa JMB?

Tanggungjawab dan kuasa JMB adalah:-

(a)   Mematuhi notis PBT
(b)   Menyelenggara harta bersama
(c)    Mendaftarkan JMB
(d)   Menentukan dan mengenakan caj penyelenggaraan
(e)   Memastikan Kumpulan Wang Penyelenggaraan di audit
(f)     Mentadbir Kumpulan Wang Penyelenggaraan Bangunan
(g)   Menguatkuasa kaedah dan peraturan dalaman (House Rule)
(h)   Mengadakan mesyuarat Agung dan mesyuarat luar biasa
(i)     Menginsuranskan bangunan
(j)     Menyediakan daftar pembeli


6.      Siapakah yang berurusan dengan JMC?

JMC berurusan terus dengan pihak Pesuruhjaya Bangunan (COB), sebagai badan pemantau perjalanan pengurusan yang dijalankan oleh pihak JMB. JMC juga berurusan terus dengan pihak ejen pengurusan bangunan yang bertanggungjawab membantu JMB dalam menguruskan harta bersama.


7.      Apakah peruntukkan yang perlu dipatuhi oleh JMB?

Semua peruntukan kuasa yang diberikan kepada pihak JMB sama ada exco atau kaunsel termaktub di dalam Akta 663 dan keputusan mesyuarat kaunsil.


TUJUAN PENUBUHAN

  • Menubuhkan jawatankuasa dan jawatankuasa kecil untuk melihat ke dalam pelbagai aspek penyelenggaraan bangunan dan operasi.
  • Menilai dan memastikan ejen pengurusan berkebolehan dalam menjalankan kerja-kerja penyelenggaraan bangunan dan operasi.
  • Memastikan semua kemudahan bangunan iaitu lif, genset, sistem penggera kebakaran, kolam renang dan lain-lain di selenggara dengan baik.
  • Memastikan dana yang mencukupi untuk perbelanjaan tetap bangunan.
  • Membangun, menyelaras dan menambah baik pelbagai proses operasi bangunan; S.O.P Pengawal Keselamatan, Audit Kewangan, proses kerja JMB dan lain-lain.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.